Onsdag

publicerat i ;

tjabba tjena hallå!

Idag var det varit en brandman och föreläst i 3 timmar i våran klass.
jag måste säga att de tre timmarna gick fort, det är ju trots allt en av de tre
yrken som jag skulle kunna tänka mig att jobba med.
jag kan ju skriva om de yrken jag funderar på och varför:

  1. Polis - Jag skulle kunna tänka mig polis eftersom det krävs tålamod, viljan att hjälpa människor, mod, uthållighet och ett starkt psyke, du måste även vara stark fysiskt. jag älskar att jobba med människor, i alla åldrar. Vill hjälpa till i samhället och göra folk en tjänst genom att hjälpa till i svåra situationer. Är också väldigt intresserad av folks psyke, hur de verkligen tänker, och lära mig utifrån det. Är fysiskt stark, men jobbar fortfarande på att stärka mitt psyke, mer! Man har ju tid på sig menar jag. har många år kvar att lära och studera in. även tid att bli starkare fysiskt och psykist.
  2. Brandman - branman är ju också ett yrke där man jobbar med människor, framför att rädda liv. Brankåren söker även efter fler kvinnor, och jag tycker att fler tjejer/kvinnor ska våga, och stå på sig och visa, att det är inte ett mansyrke, vi kvinnor klarar jobbet lika bra! vi måste bara få chansen! Sen garanterar ju inte utbildning att du får ett jobb. men det är de jag syftar på, vill man något så ska man kämpa för det.
  3. Barnmorska - Även detta yrke handlar om människor, blivande mödrar/mödrar och barn i första hand. och att jobba med barn är något jag alltid har velat göra och det vet jag att jag kan, och med utbildning och utveckling på det, så är jag säker på att jag skulle klara det. Det kräver nte att du ska vara så stark fysiskt, men du måste vara stark psykiskt och kunna hålla lugn i stressande och pressade situaioner.

Det finns mycket anledningar till att vilja jobba med det ena eller det andra. jag tror att jag kommer ha det rätt svårt med vad jag verkligen vill bli. men som sagt jag har tid på mig, och jag tror jagbkommer göra det rätta till slut!





Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av ewe:

intressanta jobb alla tre!!

2:a kommentar, skriven , av Lindy:

finfin blogg har du!:D:D

3:e kommentar, skriven , av Elin:

Hejsan! Jaha tack så mycket detsamma :)

Kommentera inlägget här :